حکم قمه زنی:
آیا قمهزنى به طور مخفى جایز است؟ چنانچه در این مورد نذرى وجود داشته باشد، وظیفه چیست؟
خامنهاى: قمهزنى علاوه بر اینکه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمىشود و سابقهاى در عصر ائمه(ع) و زمانهاى بعد از آن ندارد و تأییدى هم به شکل خاص یا عام از معصوم(ع) در مورد آن نرسیده است در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مىشود بنابراین در هیچ حالتى جایز نیست. و چنانچه در این مورد نذرى وجود داشته باشد، نذر واجد شرایط صحّت و انعقاد نیست.خامنهاى، اجوبة الاستفتاءات، س 1461.
آیا قمهزنى جایز است؟
آیات عظام خمینی، خامنهاى و فاضل: با توجه به اینکه قمهزدن در زمان حاضر، به علت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچ گونه توجیه قابل فهم، باعث وهن و بدنام شدن مذهب مىشود، باید از آن خوددارى گردد.امام، استفتاءات، ج 3، سؤالات متفرقه، س 37؛ خامنهاى، اجوبة الاستفتاءات، س 1461؛ فاضل، جامعالمسائل، ج، س 2173.1
آیت الله مکارم: عزادارى خامس آل عبا از مهمترین شعائر دینى و رمز بقاى تشیع مىباشد؛ ولى بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایى که موجب وهن مذهب مىگردد و یا آسیبى به بدن آنها وارد مىکند، خوددارى کنند.مکارم، makaremshirazi.org،قمه زنى.
آیت الله نورى: قمهزنى اشکال دارد.نورى، استفتاءات، ج 2، س 597.
آیت الله تبریزى: عزادارى خامس آل عبا از مهمترین شعائر دینى و رمز بقاى تشیع مىباشد؛ ولى بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایى که موجب وهن مذهب و سوء استفاده دشمنان اسلام و اهل بیت(ع) مىشود، اجتناب کنند.تبریزى، استفتاءات، س 2003 و 2012 و 2014.
آیت الله صافى: اگر ضرر قابل توجهى براى بدن نداشته باشد. در عزاى سیدالشهدا(ع) مانعى ندارد.دفتر صافى.
فلسفه حرمت:
در رابطه با قمه زنى هیچ دستورى از ناحیه شرع نرسیده و برخى از فقها نیز درباره آن چیزى نگفتهاند، لیکن کسانى که متعرض حکم آن شدهاند عموماً در دو صورت آن را غیر جایز شمردهاند:
1) در صورتى که مشتمل بر ضرر معتنابه براى شخص باشد.
2) در صورتى که موجب وهن اسلام یا تشیع گردد و با توجه به این که در حال حاضر این مسأله در سطح جهانى مورد تبلیغات سوء بر علیه اسلام و شیعه مىشود ترک آن بهتر است. بنا بر نظر بعضى از مراجع مانند فاضل لنکرانى، مکارم شیرازى و تبریزى، عزادارى و سینهزنى و امثال اینها براى سید مظلومان از کارهایى است که موجبات تقرب به خداوند عالم است و اما از اعمالى که موجب سوء استفاده دشمنان اسلام و وهن دین مىشود باید اجتناب شود.
به نظر مقام معظم رهبری: قمهزنى علاوه بر اینکه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمىشود و سابقهاى در عصر ائمه(ع) و زمانهاى بعد از آن ندارد و تأییدى هم به شکل خاص یا عام از معصوم(ع) در مورد آن نرسیده است در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مىشود بنابراین در هیچ حالتى جایز نیست. و چنانچه در این مورد نذرى وجود داشته باشد، نذر واجد شرایط صحّت و انعقاد نیست.(خامنهاى، اجوبة الاستفتاءات، س 1461).
منبع: http://ahkam-110.mihanblog.com
نوشته شده در دوشنبه 85/11/30ساعت 6:28 صبح  توسط ابرقویی
نظرات دیگران()
لیست کل یادداشت های این وبلاگ